Effektfull marknadsföring mot studenter med kaffemuggar

Uppskattad och långvarig uppmärksamhet med kaffemuggar

Profiltryckt miljövänlig kaffemugg från Up and coming
Studenter älskar gratis och är närmast beroende av kaffe för att överleva. Detta har Up and coming tagit fasta på och utvecklat ett koncept som snabbt blivit vårt allra populäraste.

Konceptet fungerar så att Up and coming tillsammans med kunden tar fram profiltrycka engångsmuggar i miljövänligt papper. Muggarna delas ut till en utvald grupp studenter, antingen av kunden själv i samband med någon aktivitet eller genom Up and comings försorg. Studenterna kan sedan, under några veckor, visa upp sin mugg och få en gratis take away kaffe i något av de fik som servar den aktuella målgruppen. Muggarna fungerar alltså som en slags värdecheck för en kaffe vid ett senare tillfälle.

Dels är det mycket uppskattat med gratis kaffe men framförallt kommer det ge en väldigt långvarig exponering. Ett stort problem med traditionella give aways är att de ofta försvinner rakt ner i en väska eller kasse och sedan glöms bort. När man istället får en kaffemugg kommer många studenter att gå och hämta ut sin kaffe direkt. Inom kort kommer området att vimla av studenter ur målgruppen som bär runt på Ert varumärke, vilket uppmärksammas och lockar än fler kaffesugna studenter.

Profiltryckt miljövänlig kaffemugg från Up and coming Samtidigt kommer en del av studenterna att vara på språng och istället ta med sig muggen hem med en ambition att byta in den mot en kaffe inom kort.Men sedan vet man hur det är, man glömmer bort att ta med den och det dröjer ett tag innan det blir av. Under tiden kommer den finnas där, hemma hos målgruppen, och varje gång man ser den kommer man tänka att; "Just det, Företaget X bjuder på kaffe, den måste jag se till att ta med mig imorgon!" Det är ett perfekt sätt att kombinera stor good will med ett sätt att få in Ert varumärke i målgruppens hem.

Tillsammans med energibolaget Fortum genomförde vi den här kampanjen riktad mot teknologstudenter i både Uppsala och Linköping nu under hösten och konceptet var mycket lyckat. Studenterna tyckte det var en rolig grej och muggarna byttes in kontinuerligt under två veckor vilket visar på kampanjens livslängd. Läs mer om kampanjen med Fortum här.

Skulle Ert företag vilja använda det här konceptet i någon av Era aktiviteter? Det behöver inte vara i samband med ett besök där ni själva är på plats; Up and coming kan även erbjuda utdelning av muggarna till en utvald grupp av studenter. Kontakta oss för en diskussion kring möjligheterna att nå ut till studenterna på ett uppseendeväckande sätt.

Faktablad om Up and comings marknadskoncept med take away-kaffe
Ladda ner faktablad om Up and comings
marknadskoncept med take away-kaffe